Oraksen ja Aalto-yliopiston tuotekehityskurssin välinen yhteistyö kehitti yrityksen ajattelua ja opiskelijoiden työelämätaitoja

Aalto-yliopiston tuotekehityskurssin ja Oraksen yhteisessä projektissa opiskelijat pääsivät ideoimaan ratkaisuja yrityksen aitoon ongelmaan, joka liittyi kestävään kehitykseen ja loppukäyttäjän vedenkäyttöön. Erkki Paasikiven säätiö on rahoittanut tuotekehityskursseja tutkimusapurahoillaan, mikä vapauttaa yritysten resursseja opiskelijoiden ohjaukseen.

“Tuotekehityksen opiskelussa pääsee alkuun kirjoja lukemalla, mutta ilman todellisia haasteita ja käytännön harjoittelua oppiminen jää vajaaksi”, sanoo Kalevi Ekman, Aalto-yliopiston Senior Advisor.

Tuotekehityksen professuurista eläköitynyt Ekman on vuosikausien ajan pyrkinyt kehittämään Aallon moniteellistä tuotekehityskurssia (tunnetaan nimellä PDP eli Product Development Project), jotta kurssi vastaisi sekä opiskelijoiden että työelämän tarpeisiin.

Tuotekehityskurssilla opiskelijat ratkovat ryhmissä kumppaniyritysten oikeita haasteita. Edellisellä kierroksella eräs kumppaniyrityksistä oli hana- ja suihkutuotteita valmistava Oras. Opiskelijoiden toimeksianto liittyi kestävään kehitykseen ja loppukäyttäjän vedenkäyttöön.

Oraksen liiketoiminnan kehitysjohtaja (VP, Business development) Janne Rautavuori sekä tutkimus- ja tuotekehityspäällikkö Jani Ingman olivat tyytyväisiä opiskelijoiden suoriutumiseen.

“Opiskelijat selvisivät kurssista todella hyvin ja ottivat hienosti vastuuta tekemisestään”, Ingman kehuu.

Kurssi vastaa tosielämän tuotekehitysprojekteja

Tuotekehityskurssi alkaa haasteesta, jonka kumppaniyritys esittää opiskelijoille.  Tämän jälkeen opiskelijat tutustuvat aiheeseen ja yrityksen toimintaan sekä ideoivat ryhmissä ratkaisuja yrityksen ongelmaan. Näitä ideoita karsitaan niin kauan, kunnes ryhmä on onnistunut kehittämään jonkinlaisen prototyypin tai konseptin.

“Kurssi simuloi hyvin tuotekehitysprojektia missä tahansa yrityksessä”, kertoo Ingman.

Tavanomaiset Aallon kurssit puserretaan alusta loppuun seitsemän viikon periodin aikana. Tuotekehityskurssi jatkuu kuitenkin koko lukuvuoden ajan. Kurssin opettajat ja kumppaniyritys kulkevat koko matkan opiskelijoiden rinnalla ja tarjoavat heille ohjaustaan.

“Alkuvaiheessa opiskelijoilta tuli ideoita aika lailla maasta taivaaseen. Useat ideoista olivat sellaisia, että olisin heti voinut sanoa, että teillä menee suurin piirtein kymmenen vuotta, jos teette tuosta konseptin”, Rautavuori kertoo.

“Oraksella olimme kuitenkin todella varovaisia opastaessamme opiskelijoita. Koetimme kyllä ohjata, mutta emme esimerkiksi kieltää mitään ideaa – ryhmä sai tehdä hommaansa melko itsenäisesti. Kyllä ryhmät mielestäni osasivat ideoistaan sitten oikeimman asian poimia ja se saada sen vietyä maaliin.”

Joskus jonkun projektin lopputulos voi myös olla havainto, että ryhmän ideaa ei ole mahdollista toteuttaa esimerkiksi rahallisten tai teknologisten rajoitteiden vuoksi. Tämäkin on kuitenkin arvokas lopputulema, josta ryhmä oppii.

“Tuotekehitys on aina vähän tämmöistä riskibisnestä, jossa tarkkaa lopputulosta ei voi ennalta tietää. Jos lopputulos olisi etukäteen tiedossa, mitään uutta ei syntyisi”, Ekman kertoo.

“Sellaista riskiä emme koulun puolesta kuitenkaan halua hyväksyä, että joku läpäisisi kurssin oppimatta mitään. Näin ei kuitenkaan käy, jos tiimi on yrittänyt parhaansa ja ollut oma-aloitteinen sekä ottanut tarvitsemansa avun vastaan.”

Tuotekehityskurssi huipentuu kaikille avoimeen lopetuspäivään, jossa ryhmät esittelevät tuotoksensa suurelle yleisölle eli opiskelijoille, yliopistoväelle, menneille ja tuleville yrityspartnereille – useimmiten myös media ja päättäjät ovat edustettuna. Kun esityspäivä on kurssin alusta asti tiedossa, opiskelijoilla on korkea motivaatio saada työnsä valmiiksi ennen sitä.

Säätiön rahoitus vapauttaa yrityksen resursseja opiskelijoiden ohjaukseen

Erkki Paasikiven säätiö on myöntänyt Aallon puhtaaseen veteen liittyville tuotekehityskursseille tutkimusapurahaa. Rahoitus kattaa esimerkiksi materiaali- ja muita kuluja. Tämän ansiosta kumppaniyritysten resursseja ja asiantuntemusta vapautuu opiskelijoiden ohjaamiseen.

“Yrityksen näkökulmasta se, että joku rahoittaa opiskelijoista syntyvät kustannukset, houkuttelee. Tällöin yrityksen harteille jää haasteen ja ongelman yksityiskohtien miettiminen ja opiskelijoiden ohjaus”, Rautavuori kertoo.

Nuoret tuovat yrityksiin uutta ajattelua ja oppivat työelämätaitoja

Opiskelijoiden mukanaan tuoma tuore ajattelu on ollut Orakselle erittäin tervetullutta.

“Opiskelijat ovat mielestäni se suurin juttu, minkä saamme tästä yhteistyöstä. Olemme tottuneet työskentelemään paljon eri ammattilaisten, kuten arkkitehtien, LVI-suunnittelijoiden ja putkiasentajien kanssa, joista osa on ollut 30 vuotta alalla. Ei näistä ammattilaisista kukaan olisi pystynyt ajattelemaan tämmöisiä asioita, joita nämä nuoret pystyvät!” Rautavuori kehuu.

Opiskelijat puolestaan oppivat tärkeitä työelämätaitoja, kuten monialaisissa ryhmissä työskentelyä ja erilaisten ihmisten kanssa toimimista. Myös monen opiskelijan käsitys itsestään ja omasta osaamisestaan on tarkentunut kurssin aikana.

“Nuorelle ihmiselle saattaa olla itsetuntobuusti kun hän huomaa, että hänen ideastaan voikin tulla jotakin. Tai motivaatiobuusti, kun huomaa, että “olen neljä vuotta opiskellut ja en osaa yhtään mitään”. Tällöin hän voi ottaa opinnoissaan vielä loppukirin”, Ekman kertoo.

Tämän viimeisimmän Oraksen kanssa järjestetyn kurssin erään ryhmän ideasta syntyi patenttihakemus, ja yksi kurssin opiskelijoista jäi Orakselle tekemään diplomityötään. Näiden huippukohtien lisäksi tuotekehityskurssi tuotti jälleen satakunta uutta nuorta tekijää vastaamaan tulevaisuuden tuotekehityksen haasteisiin.

Lue lisää apurahoistammeHakijalle

Lisää kirjoituksia